MHP
MHP Informacje
Design: studiobakalie.pl
(Jadwiga Filipina A. Smosarska, ur. 1898 r. w Warszawie, zm. 1971 r.)

Była największą gwiazdą polskiego kina w dwudziestoleciu międzywojennym. Media okrzyknęły ją "królową polskiego ekranu". Była wzorem klasy i elegancji, chwalona za wdzięk, urodę i ujmujący sposób bycia. Słynęła ze skromności i niechęci do udzielania wywiadów, mimo to każde jej publiczne pojawienie się budziło sensację. Stworzyła wizerunek "miłej dziewczyny z sąsiedztwa", dzięki czemu zyskała przydomek "nasza Jadzia". Role kinowe przyniosły jej masową popularność, jednak zawsze powtarzała, że od grania w filmach woli występy w teatrze. Dwukrotnie odrzuciła propozycje z Hollywood, bo nie wyobrażała sobie życia bez polskiego teatru.

Najczęściej wcielała się w postaci kobiet o złotym sercu, walczących z przeciwnościami losu, jak np. "Trędowata" - jeden z największych przebojów międzywojennego kina. Jej wizerunek filmowy miał swoje odbicie w życiu prywatnym, zawsze skromna i dobrze wychowana, zawsze nosiła kreacje najmodniejsze, lecz skromne i nierzucające się w oczy. Jej styl można określić jako dziewczęcy. Uwielbiała niebieskie sukienki, podkreślające "fiołkową" barwę jej oczu, kapelusiki, jasne kołnierzyki. Pastelowe kolory i delikatne desenie dodawały jej wdzięku pensjonarki. Kreacje wieczorowe aktorki zawsze budziły podziw swoją prostotą i wyrafinowaniem. Była wyrocznią w kwestiach ubioru - jej stroje pochodziły najczęściej z warszawskich domów mody, co skrzętnie odnotowywały magazyny kobiece.
Jadwiga
Smosarska
(Maria Pietruszyńska, ur. 1902 r. w Warszawie, zm. 1950 r.)

Była najpopularniejszą artystką kabaretową i gwiazdą piosenki w międzywojennej Polsce. Choć nie olśniewała nieskazitelną urodą, jak inne popularne wówczas aktorki - to właśnie ona, dzięki swej charyzmie i niezwykłemu talentowi, stała się ikoną swoich czasów. Jej postać często gościła na okładkach magazynów i w rubrykach towarzyskich. Jej pozycję wielkiej gwiazdy ugruntował film "Szpieg w masce" (1933 r.), bijący rekordy oglądalności. Wykonała w nim niezapomnianą piosenkę "Miłość Ci wszystko wybaczy" z tekstem Juliana Tuwima. Do 1939 r. występowała w najlepszych teatrach i kabaretach w Polsce i za granicą. Swoje umiejętności sceniczne szkoliła w Paryżu u Cecile Sorel, a w kraju współpracowała z najlepszymi literatami epoki - Janem Lechoniem, Marianem Hemarem, Julianem Tuwimem.

Jej pojawienie się na scenie przyciągało tłumy - każdy jej występ kończył się owacjami i niezliczoną ilością bisów, a ona sama schodziła ze sceny, uginając się pod ciężarem kwiatów. Charyzmatyczną osobowość podkreślała, tworząc swój wizerunek kobiety silnej i świadomej swych zalet. Z licznych zagranicznych podróży przywoziła "modowe nowinki", którymi umiejętnie się inspirowała. Nosiła zarówno wydekoltowane sukienki, jak i - jako jedna z pierwszych w Polsce - spodnie. Zakochana do szaleństwa, usiłowała popełnić samobójstwo, po tym, jak opuścił ją aktor Janusz Sarnecki. Po niecelnym strzale z pistoletu pozostała jej blizna na skroni, którą ukrywała pod noszonymi na bakier kapeluszami, tworząc w ten sposób modę na ten typ nakrycia głowy. Większość swoich olśniewających, bardzo kobiecych kostiumów scenicznych zaprojektowała sama.
Hanka
Ordonówna
(Apolonia Chałupiec, ur. 1897 r. w Lipnie, zm. 1987 r.)

Była gwiazdą filmową międzynarodowego formatu. Jej kariera rozkwitła w Hollywood, gdzie stała się jedną z największych sław kina niemego.

Ta pochodząca z ubogiej polskiej rodziny aktorka u szczytu kariery otaczała się luksusem. Była uosobieniem sukcesu "w amerykańskim stylu": w latach 1923-28 zarobiła sześć milionów dolarów, co uczyniło ją najbogatszą aktorką w Hollywood. Lubiła epatować wystawnym stylem życia i ekstrawagancjami, odważnie kreowała swój image.

Sławę przyniosły jej role kobiet niszczycielskich, uwodzicielskich, emanujących "mrocznym seksapilem". Do tego wizerunku nawiązywał jej styl w życiu prywatnym. Tworzyły go odważne, nieco przerysowane stroje w ciemnych lub nasyconych kolorach i mocny makijaż, podkreślający jej wyrazistą urodę.

Miała ogromny wpływ na rozwój tendencji w modzie: jej fryzura w stylu chłopczycy była kopiowana przez wyemancypowane kobiety na całym świecie. To ona po raz pierwszy użyła czerwonego lakieru do paznokci i założyła sandały na gołe stopy, co wówczas budziło sensację. Dziennikarzy przyjmowała w połyskujących, jedwabnych piżamach, otaczając się tajemniczym zapachem kadzideł. Wizerunek kusicielki dopełniały liczne doniesienia o jej głośnych romansach z największymi gwiazdami światowego kina, Charlie Chaplinem i Rudolfem Valentino, zwanym "kochankiem wszech czasów".
Pola
Negri
(Sonia Nejman, ur. 1906 r. we wsi Szelachowskie, zm. 2003 r.)

Aktorka o egzotycznej urodzie zdobyła największy rozgłos, grając w filmach dświękowych w latach 30. Na firmamencie polskich gwiazd wyróżniała się nie tylko oryginalnym typem urody, ale i odważnym, nowoczesnym podejściem do mody. Jej styl nawiązywał do wzorców z Hollywood - kina przepychu i wielkich gwiazd. Współautorem jej wizerunku "polskiej Grety Garbo" był pierwszy mąż aktorki, znany operator Seweryn Steinwurzel. Oryginalna, fotogeniczna, wytworna, często zmieniała wspaniałe kreacje. Zabłysnęła rolami pięknej, niebezpiecznej kochanki. Jej typ urody uosabiał modny w latach 30. "erotyzm orientalny". Zagrała główną rolę żony szejka w pierwszym polskim filmie egzotycznym "Głos pustyni" (1932 r.) i nie kryła swojej fascynacji krajami Bliskiego Wschodu. Rok póśniej została okrzyknięta następczynią Jadwigi Smosarskiej w plebiscycie na Królową Polskich Ekranów.

Nora Ney umiejętnie posługiwała się modą, jako narzędziem do podsycania zainteresowania sobą. Jako pierwsza polska aktorka pozowała do zdjęć w luksusowych, eleganckich sukniach, ale z całkowicie odsłoniętymi nogami na wzór gwiazd amerykańskich. W myśl zasady, że "lepiej być oryginalną niż piękną", lansowała modę na noszenie spodni za przykładem Marleny Dietrich. Słynny na całą Polskę był wyprawiony przez nią w 1933 r. bal, podczas którego obowiązującym strojem dla kobiet był pięknie skrojony męski garnitur. Była modowym kameleonem, jednocześnie wiedziała, jak dobrze podkreślić swą oryginalną karnację: była wierna połyskującym jedwabiom w ciemnych, nasyconych barwach i luksusowym dodatkom. Stała się ikoną dla nowego pokolenia kobiet nowoczesnych i niezależnych.
Nora
Ney